شرح دعای روز اول ماه مبارک رمضان
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۸۶۴۰۸
به گزارش ایکنا از قم، آیتالله مجتهدی در شرح دعای روز اول ماه مبارک رمضان اینگونه آورده است:
اقسام روزه به سه دسته روزه عام، روزه خاص و روزه خاص الخاص تقسیم میشوند. روزه عام همان روزهای است که عموم مردم میگیرند؛ نمیخورند و نمیآشامند، ولی متاسفانه به نامحرم هم نگاه میکند، گناه هم میکند و حجابش را هم مراعات نمیکند؛ بنابراین روزه عام روزهای هست که انسان تنها از اموری که روزه را باطل میکند خودداری مینماید و روزهاش هم درست است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
روزه خاص روزهای است که روزهدار علاوه بر اینکه از خوردن و آشامیدن خود داری میکند اعضاء و جوارحش هم روزه دارد، چشمش را هم از معصیت می بندد و سحر که روزه میگیرد نیت میکند که خدایا من همه اعضاء و جوارحم روزه است، گوشم غیبت نمیشنود، آواز حرام نمیشنود، زبانم غیبت نمیکند و به نامحرم نگاه نمیکند و ... این روزه خاص است.
امام صادق(ع) میفرماید: «اذَا صُمْتَ فَلْيَصُمْ سَمْعُكَ وَبَصَرُكَ وَلِسَانُكَ عَنِ الْكَذِبِ وَالْمَحَارِمِ ، وَدَعْ أَذَى الْخَادِمِ ، وَلْيَكُنْ عَلَيْكَ وَقَارٌ وَسَكِينَةٌ يَوْمَ صِيَامِكَ ، وَلا تَجْعَلْ يَوْمَ فِطْرِكَ وَصَوْمِكَ سَوَاءً ؛ آنگاه که روزه میگیری باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزهدار باشند یعنی از گناهان پرهیز کنند.
بر اساس این حدیث خانمها وقتی روزه میگیرند مرجع تقلید آنها باید حدود حجاب را مشخص کند و بانوان رعایت کنند و لذا اگر حجاب خود را رعایت کنند روزه آنها مورد قبول خداوند واقع میشود اما روزه خاص نیست. روزه خاص بالاتر از روزه عام است و در این روزه غیر از خدا هیچ چیز دیگری نباید در دل روزهدار باشد.
اگر در ماه رمضان در همه اموری که انجام میدهیم مانند نماز شب، نماز جماعت، پای منبر مینشینم، درس میخوانم، روزه میگیرم، فقط خداوند را در نظر داشته باشیم و به هیچ کس توجه نکنیم و همه کار ها برای خدا باشد؛ این روزه خاص الخاص تحقق مییابد.
ویژگی قائمینوَ قِیَامِی فِیهِ قِیَامَ الْقَائِمِینَ؛ خدایا در ماه رمضان قیام مرا قیام قائمین قرار بده. یعنی شب که نماز شب می خوانم، قیامم قیام قائمین باشد، قائمین آنهایی هستند که در نماز از خوف خدا گریه و زاری می کنند. نماز شب شیخ عباس قمی؛ حاج میرزا علی محدث زاده پسر بزرگ شیخ عباس قمی(ره) نقل می کرد: پدرم وقتی نماز شب می خواند آن طور از خوف خدا گریه می کرد که ما از صدای گریه ایشان از خواب می پریدیم.
باید نماز، نماز شبی باشد که از روی عشق باشد؛ چرا که خروس هم نماز شب می خواند، ولی عشق ندارد لذا شاعر گفته: ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز/ کان سوخته را جان شد و آواز نیامد
«قیام ما را قیام قائمین قرار بده»؛ یعنی نماز مرا نماز عاشقانه قرار بده؛ برای نماز شب از خواب باید بپریم نه اینکه ساعت کوک کنیم تا بیدار شویم. خودمون بیدار شویم اون نماز شب است.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: ایکنا قم ماه مبارک رمضان دعای روز اول ماه رمضان آیت الله مجتهدی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۸۶۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
قیام طوفانالاقصی از غزه آغاز شده اما تداوم آن به صورت جهانی است
حجت الاسلام سیفعلی محمدزاده در گفتوگو با خبرنگار حوزه استانهای خبرگزاری تقریب، با اشاره به حمایتهای جهانی به ویژه دانشجویان از مردم مظلوم غزه اظهار داشت: هماکنون حرکتهای جهانی که در مجموعههای علمی و فرهنگی دنیا به ویژه در سطح آموزش عالی آغاز شده، بیانگر این است که خوشبختانه دنیا به سمت آگاهی و بصیرت حرکت میکند.
وی تصریح کرد: زمانی که مجموعههای علمی و فرهنگی متوجه تشخیص حق و باطل میشوند، این موضوع برگرفته از فطرت بشری بوده است و خدا فطرت را در نهاد انسانها قرار داده که همواره طرفدار حق و مخالف باطل باشند.
امام جمعه چالدران گفت: خوشبختانه این مسئله از زمان پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) تاکنون روز به روز این حقیقت و واقعیت را در سطح دنیا نشان میدهد و در حال حاضر تنها بحث مردم غزه نیست بحث تقابل حق و باطل است و در این مسئله حد و مرزی وجود ندارد.
وی بیان کرد: تمامی آگاهی جامعه براساس فطرت پاکی است که خداوند در وجود آنها قرار داده است و طرفداری از حق را برای خود وظیفه میدانند و حتی حرکتی که هم اکنون در خود کشورهای اروپایی و آمریکایی و در کل دنیا به صورت مردمی ایجاد و در مجموعههای دانشگاهی آغاز شده، امری فطری و بیانگر این است که هر اندازه استعمارگران، ظالمان و فتنهگران بخواهند سیاهی ایجاد کنند در مقابل فطرت پاک الهی نمیتوانند مسئلهای به نفع خود به وجود آورند.
حجت الاسلام محمدزاده اظهار داشت: بیتردید حق همیشه پیروز است و در ظاهر امر قیام طوفانالاقصی از غزه آغاز شده اما تداوم آن به صورت جهانی است؛ بنابراین تمامی بشریت به ویژه ارگانهای فرهنگی و آنهایی که دستی در مسائل اطلاعرسانی، فرهنگی و خبری دارند باید این حقیقت و واقعیت را به صورت واقعبینانه بنگرند و نگویند که این رویداد به صورت «اتفاقی» رخ داده چون بحث حق و باطل است.
وی تصریح کرد: باطل در مقابل حق از بین میرود و وعده الهی همین است و در این راستا در دنیا عقلانیت و بصیرت و آگاهی به آن سطح میرسد که زمینه برای تشکیل حاکمیت جهانی اسلام با ظهور امام زمان(عج) فراهم میشود.
انتهای پیام/